Middagstips - lördag

publicerat i Middagstips;

Här kommer kvällens middagstips!
Idag tömde vi frysen från lite älgkött då vi har en hel del liggandes i frysen, haha.
Middagen blev helt fantastisk, ren symfoni i munnen! Har ni älgkött vill jag rekommendera er att göra detta.
Receptet har jag och min sambo satt ihop själva under tillagning.

Älgentrecôte med klyftpotatis och champinjoner

Detta behöver du:
Ca 600 gram älgentrecôte
Potatis av fast sort
Champinjoner
Rödlök
Havssalt med vitlök
Matolja
Salt, peppar
Steksmör

Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala potatisen och dela i lagom stora klyftor, lägg i en ugnsfast form och ringa över matolja, strö över havssaltet. (vill du ha på flytande smör för en extra touch så varsågod, hur gott som helst!)

3. Lägg in potatisklyftorna i mitten av ugnen och låt vara ca 20-30 minuter beroende på hur bra din ugn är.

4.  Rensa köttet vid behov, skär köttet i tjocka skivor och stek i en het stekpanna tills att köttet har fått fin färg.
En tumregel med älgkött är att inte steka för länge då älgkött gärna blir segt!

5. Medan köttet steker, rensa champinjonerna och skiva. Ta bort skalet på rödlöken och klyfta.

6. Ta ur köttet ut stekpannan och lägg i svampen och rödlöken (behåll/tillsätt matfettet i stekpannan), låt steka tills allt fått fin färg.

SMAKLIG MÅLTID!
(Vi valde att ha Rydbergs béarnaisesås - grill till, smaskens!)



Till efterrätt bakade jag chokladmuffins utan ägg! MUMS.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Emmy (whitesnowman):

sv;

Ja man blir verkligen det :( Jag tror inte det heller, det jobbigaste nu är att jag ser varje gång jag går in på min statistik hur hög den var för bara några dagar sen..

2:a kommentar, skriven , av AMANDA MALMEHED:

Sv; tack så himla mycket! Ser mumsigt ut! :)

3:e kommentar, skriven , av MOLLY BERGSTRÖM - Uppsala:

Godnatt och sov gott! :D

Hoppas du haft en fin lördag och att du får en härlig söndag ;D

KRAAAAAM!

4:e kommentar, skriven , av Carro - http://four.blogg.se/:

sv: Tack! okej, nice!

Önskar dig ett awesome slut på veckan! :D



åh, nu blev jag fet sugen på mat ^^ haha :) ser fett gott ut!

5:e kommentar, skriven , av Anonym:

sv: nej men precis!



6:e kommentar, skriven , av Deniesé:

sv: nej men precis!



7:e kommentar, skriven , av ♫♪ Sandra T:

gott!

8:e kommentar, skriven , av Anonym:

Mumsigt det ser ut :)

Kommentera inlägget här :